Vanliga frågor

Frågor om din Mastercard®

Frågor och svar

F: Vilka typer av kort finns tillgängliga?

S: Vi erbjuder en rad olika produkter under varumärket Mastercard – betala senare, betala nu, förbetalda kort, företagskort och kontaktlösa kort. Kontakta din kortutgivare för att se vilka produkter de erbjuder.

F: Hur skaffar jag ett Mastercard?

S: Mastercard ges ut av alla större finansinstitut. För att hitta ett Mastercard som passar dina behov, läs  mer på vår produktavsnitt. Produktsidan tillhandahåller länkar till kortutgivare och annan nyttig information.

F: Accepteras Mastercard® globalt?

S: Ja, Mastercard accepteras av försäljare och uttagsautomater över hela världen där du ser Mastercards logotyp (eller Maestro/Cirrus logotyp, beroende på vilken typ av kort du har).

F: Vem ska jag ringa om jag har problem med mitt Mastercard® ?

S: Om du stöter på problem med ditt kort (antingen utomlands eller i ditt hemland) ska du kontakta din kortutgivare. Numret till kortutgivaren står på baksidan av ditt kort. Du kan även ringa kostnadsfritt till vår globala tjänst för kortinnehavare.

F: Vad är ett Maestro-kort?

S: Det är ett bankkort som är kopplat till ditt nuvarande bankkonto. När du använder kortet dras inköpsbeloppet direkt från ditt bankkonto. Det kan användas i uttagsautomater och hos försäljare överallt där du ser Maestro-logotypen.

F: Vad ska jag göra om jag tappar bort mitt kort eller om det blir stulet?

S: Om ditt kort blir borttappat eller stulet ska du omedelbart kontakta din bank. Som en försiktighetsåtgärd föreslår vi att du förvarar din banks telefonnummer separat från din plånbok. För hjälp om du befinner dig utomlands, läs mer på vår sida om våra tjänster.

F: Hur hittar jag en uttagsautomat?

S: Du kan hitta en uttagsautomat genom att använda vår tjänst Hitta en uttagsautomat. Den här tjänsten fungerar över hela världen och listar alla uttagsautomater som accepterar Mastercard, Maestro och Cirrus.

Inga frågor finns

1 - Allmänna frågor om Mastercard SecureCode

   

 

F: På vilket sätt skyddas jag av Mastercard® SecureCode ?

S: Genom att ange din SecureCode när du handlar i en butik eller nätbutik som deltar i programmet bekräftar du att du är den auktoriserade kortinnehavaren. Om en ogiltig SecureCode™ anges slutförs inte köpet. Även om en person känner till ditt kreditkort- eller bankkortsnummer kan köpet inte genomföras utan din SecureCode™ i butiker som deltar i programmet.

F: Hur fungerar SecureCode när jag handlar på Internet?

S: Inköpsprocessen ändras inte på internet, förutom att du ombeds att ange din SecureCode™ vid kassan. Din SecureCode™  kommer aldrig att delas med butiken/försäljaren..

F: Kommer jag att kunna handla i butiker som accepterar Mastercard® , men som inte erbjuder Mastercard® SecureCode ?

S: Ja, du kommer inte ombeds att ange din SecureCode™ vid dessa inköp.  

2 - Ansök om Mastercard SecureCode

   

 

F: Vilket kort ska jag använda? Kommer jag behöva ett nytt kort för att kunna använda mig utav Mastercard® SecureCode ?

S: Så länge dina Mastercard® kort kommer ifrån en deltagande utgivare spelar det ingen roll om det är ett bankkort eller ett kreditkort du har, alla ska fungera. Fråga din kortutgivare om de använder SecureCode™. 

F: Hur många kort kan jag registrera med Mastercard® SecureCode ?

S: Vi rekomenderar att registrera SecureCode till alla dina Mastercard® kort! Det finns ingen begränsning på hur många kort som kan registreras.

3 - Handla med Mastercard SecureCode

   

 

F: Hur vet jag vilka affärer och handlare det är som deltar i Mastercards SecureCode ?

S: De flesta deltagande affärerna och detaljhandlare har Mastercards SecureCodes logga synligt på plats. Det kan också vara så att de är deltagande men inte har någon logga utplacerad ännu. 

F: Hur kan onlinebutikerna veta att jag har registrerat mig som Mastercard SecureCode användare?

S: När du ansöker om ett kort som är skyddat med Mastercard® SecureCode™ kommer butikerna och detaljhandlarna att känna igen ditt Mastercard nummer under transaktionen. 

F: Vad händer när jag använder min SecureCode hos en deltagande handlare?

S: Du kommer inte behöva logga in eller registrera dig någonstans. När du gör ett köp hos en deltagande handlare eller butik och anger kortets detaljer för betalningen kommer du automatiskt bli ombedd att skriva in din SecureCode™. 

F: Hur kommer SecureCode ändra processen att köpa online.

S: Processen att handla online kommer inte att ändras förutom faktumet att du nu kommer kunna skriva in din SecureCode vid avslutet av köpet. Din SecureCode kommer aldrig att ses av affären du köper ifrån. 

F: Kommer jag kunna handla som vanligt med mitt Mastercard även om affärerna inte deltar i Mastercards SecureCode?

S: Ja, men du kommer inte bli tillfrågad att skriva in din SecureCode i detta fall.  

F: Jag är en handlare och skulle gärna vilja erbjuda SecureCode till mina kunder. Hur får jag mer information?

S: För mer information gällande deltagandet i Mastercard® SecureCode vänligen gå in på vår hemsida: www.securecodemerchant.com

4 - Säkerhet och sekretess

   

 

F: Vart kan jag läsa om villkoren för Mastercard SecureCode?

S: För att läsa villkoren specifikt för ditt kort och Mastercard® SecureCode, vänligen besök din kortutgivares hemsida. 

F: Vart kan jag läsa om sekeritesspolicyn?

S: För att läsa om sekeritesspolicyn spesifikt för ditt kort, vänligen besök din kortutgivares hemsida. 

Inga frågor finns

1 - Allmänna frågor om Masterpass

   

 

F: Vad är Masterpass?

S: Masterpass från Mastercard är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert att handla på nätet. Masterpass sparar dina kort- och leveransuppgifter på en och samma plats. Med Masterpass handlar du bekvämt med några få klick.

F: Vilka kort kan jag använda i Masterpass?

S: Du kan använda bankkort, betal- och kreditkort samt förbetalda kort från Mastercard, Maestro, American Express, Diners Club, Discover och Visa.

F: Hur använder jag Masterpass när jag handla på nätet?

S: När du är redo att betala, klicka på Buy with Masterpass-knappen och välj din plånbok. Logga in med Mobilt BankID och välj det kort du vill betala med och den adress som varan ska skickas till. Bekräfta kort och leveransadress och köpet är genomfört.
Saknar du något kort eller någon adress så kan du enkelt lägga till det i din Masterpass.

F: Är det säkert att använda Masterpass?

S: För att logga in i plånboken används Mobilt BankID som är en säker lösning. Det är vår högsta prioritet att skydda din personliga information.

F: Måste jag betala för att använda Masterpass?

S: Nej, för närvarande kostar det ingenting att använda Masterpass.

F: Hur kommer jag i kontakt med kundtjänst för Masterpass?

S: Nej, för närvarande kostar det ingenting att använda Masterpass.

2 - Välkommen till Masterpass

   

 

F: Vad är Masterpass?

S: Masterpass från Mastercard är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert att handla på nätet. Masterpass sparar dina kort- och leveransuppgifter på en och samma plats. Med Masterpass handlar du bekvämt med några få klick.

F: Hur använder jag Masterpass när jag ska handla på nätet?

S: När du är redo att betala, klicka på Buy with Masterpass-knappen och välj din plånbok. Logga in med Mobilt BankID och välj det kort du vill betala med och den adress som varan ska skickas till. Bekräfta kort och leveransadress och köpet är genomfört.
Saknar du något kort eller någon adress så kan du enkelt lägga till det i din Masterpass.

F: Är det säkert att använda Masterpass?

S: För att logga in i plånboken används Mobilt BankID som är en säker lösning. Det är vår högsta prioritet att skydda din personliga information.

F: Måste jag betala för att använda Masterpass?

S: Nej, för närvarande kostar det ingenting att använda Masterpass.

F: Vilka kort kan jag använda i Masterpass?

S: Du kan använda bankkort, betal- och kreditkort samt förbetalda kort från Mastercard, Maestro, American Express, Diners Club, Discover och Visa.

F: Hur skaffar jag en Masterpass-plånbok?

S: Du skaffar Masterpass direkt hos Mastercard, eller genom att klicka på Buy with Masterpass-knappen i en butik på nätet. Du behöver ett Mobilt BankID, en e-postadress och ett mobiltelefonnummer.
För vissa plånboksutgivare behöver du vara kund och ha ett minst kort för att kunna registrera dig för den plånboken.

F: Var kan jag använda Masterpass idag?

S: Du kan använda Masterpass överallt där du ser Buy with Masterpass-knappen.
På Masterpass Shop Now hittar du information om vilka butiker som erbjuder Masterpass.

F: Vilka webbläsare stöds av Masterpass?

S: MasterPass fungerar med alla moderna webbläsare, såsom Chrome, Firefox, Safari och Internet Explorer 9+. Surfplattor och mobila enheter som använder iOS 6+ eller Android stöds också.

3 - Hantera din plånbok

   

 

F: Hur uppdaterar jag mitt mobiltelefonnummer eller min e-postadress?

S: När du loggar in i din plånbok markerar du att du vill ändra dina uppgifter genom att klicka i "ändra dina uppgifter". Du loggar sedan in som vanligt i plånboken. Uppdatera med dina nya uppgifter och bekräfta med Mobilt BankID.

F: Jag har glömt vilken e-postadress som är registrerad i min plånbok, vad ska jag göra?

S: I plånbokens Inställningar hittar du den e-postadress som du har registrerat. Om du vill ändra din e-postadress kan du göra det när du loggar in i plånboken. Markera att du vill ändra dina uppgifter genom att klicka i "ändra dina uppgifter". Du loggar sedan in som vanligt i plånboken. Uppdatera med dina nya uppgifter och bekräfta med Mobilt BankID.

F: Jag har glömt vilket mobilnummer som är registrerat i min plånbok, vad ska jag göra?

S: I plånbokens Inställningar hittar du det mobilnummer som du har registrerat. Om du vill ändra ditt mobilnummer kan du göra det när du loggar in i plånboken. Markera att du vill ändra dina uppgifter genom att klicka i "ändra dina uppgifter". Du loggar sedan in som vanligt i plånboken. Uppdatera med dina nya uppgifter och bekräfta med Mobilt BankID.

F: Kan jag ändra standardinställning för språk?

S: I dagsläget kan du endast välja svenska som språk.

F: Mitt Mobila BankID har slutat fungera. Vad ska jag göra?

S: Det kan finnas flera skäl till att ditt BankID inte fungerar:

  • Du kanske inte har dataanslutning. Kontrollera inställningarna i telefonen.
  • Du kanske inte når mobilnätet från den plats där du befinner dig. Uppsök en plats med mobiltäckning och prova därifrån eller använd WiFi/WLAN.
  • Du eller din bank kan ha spärrat ditt BankID. Beställ i så fall ett nytt från din Internetbank.
  • Du kan ha låst ditt BankID genom för många inmatningar i rad av fel säkerhetskod. Spärra i så fall ditt BankID och beställ ett nytt från din Internetbank.
  • Ditt BankID kan vara så gammalt att dess giltighetstid har gått ut. Beställ i så fall ett nytt från din Internetbank.
    För support kring ditt Mobila BankD kontaktar du den bank som gett ut ditt Mobila BankID; det behöver inte vara samma bank som du skaffat Masterpass hos.
F: Varför har jag fått ett e-postmeddelande med information om att en ändring har gjorts för min Masterpass?

S: För att säkerställa att din Masterpass hålls säker skickar vi en bekräftelse varje gång en ändring görs för din plånbok. Om du inte gjort några ändringar, vänligen kontakta Mastercard kundtjänst genom att ringa 020-79 19 30 eller 1-888-974-9651.

F: Är de SMS som används för mobilverifieringen gratis?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: Hur avslutar jag min Masterpass?

S: Du kan avsluta din plånbok när som helst genom att logga in i din Masterpass. Välj 'Kontoinställningar' och 'Profil'.

F: Vad innebär det att ansluta min Masterpass till en butik och hur gör jag det?

S: När du handlar med Masterpass i en butik på nätet kan du genomföra ditt köp ännu snabbare när du har anslutit din plånbok till butiken.
Du kan välja att ansluta dig till en butik antingen i samband med ett köp hos butiken eller när du är inloggad i plånboken.

F: Vad är Express checkout och hur aktiverar jag den funktionen för en butik?

S: När du aktiverar Express checkout för en butik får du tillgång till det snabbaste och enklaste sättet att betala med din Masterpass på butikens webbsida. När du är inloggad på butikens webbsida klickar du bara på knappen 'Buy with Masterpass' för att slutföra ditt köp! Du behöver inte logga in på din plånbok när du ska betala hos den butiken.
Express checkout är tillgängligt hos utvalda butiker. Du kommer bli erbjuden att aktivera Express checkout för de butiker som erbjuder funktionen.

F: Hur vet jag vilka butiker jag är ansluten till?

S: För att se vilka butiker som du har anslutit dig till loggar du in i din Masterpass och klickar på Mina kontoinställningar och Anslutningar.

F: Hur kopplar jag ifrån en anslutning och/eller Express checkout för en butik?

S: Om du vill koppla från din Masterpass från en butik loggar du bara in i din Masterpass och klickar på 'Anslutningar'. Bläddra i listan tills du hittar butiken du vill koppla från och klicka sedan på knappen Avaktivera. För att ansluta din Masterpass till butiken igen går du in på butikens webbsida för att ansluta på nytt.

4 - Plånbokssäkerhet

   

 

F: Vad gör jag om jag glömt min säkerhetskod till Mobilt BankID?

S: Om du vill koppla från din Masterpass från en butik loggar du bara in i din Masterpass och klickar på 'Anslutningar'. Bläddra i listan tills du hittar butiken du vill koppla från och klicka sedan på knappen Avaktivera. För att ansluta din Masterpass till butiken igen går du in på butikens webbsida för att ansluta på nytt.

F: Hur skaffar jag Mobilt BankID?

S: Du skaffar Mobilt BankID via din bank.

F: Vad är min säkerhetsfråga?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: Hur ändrar jag min säkerhetsfråga?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: Jag har glömt svaret på min säkerhetsfråga, vad ska jag göra?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: Vad är Masterpass mobilverifiering?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: Hur aktiverar/avaktiverar jag mobilverifiering?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: Varför ombeds jag ibland identifiera mig med Mastercard Secure Code eller Verified by Visa när jag ska betala på nätet?

S: Ibland kan du behöva identifiera dig med Mastercard SecureCode eller Verified by Visa när du lägger till ett kort eller genomför köp. Identifieringen görs för att säkerställa att det är du som använder ditt kort.


För mer information angående Mastercard SecureCode, besök: 
www.mastercard.us

För mer information om Verified by Visa, besök:
www.usa.visa.com

F: Vad ska jag göra om jag tappar min mobila enhet eller om den blir stulen?

S: Du behöver spärra ditt Mobila BankID. Det gör du enklast hos den bank där du skaffat ditt Mobila BankID. Du behöver inte spärra dina kort eftersom de inte lagras på din enhet.

5 - Hantera kort

   

 

F: Hur lägger jag till ett kort i min plånbok?

S: Du behöver spärra ditt Mobila BankID. Det gör du enklast hos den bank där du skaffat ditt Mobila BankID. Du behöver inte spärra dina kort eftersom de inte lagras på din enhet.

F: Hur uppdaterar jag mina kortuppgifter?

S: Kortuppgifter som automatiskt har lagts in i din plånbok hålls uppdaterade.
Kortuppgifter som du själv har lagt till kan du enkelt uppdatera genom att klicka på ikonen med pennan i din plånbok.

F: Hur tar jag bort ett kort?

S: Kort som automatiskt har lagts in i din plånbok kan du inte ta bort.
Kort som du själv har lagt till kan du enkelt ta bort genom att klicka på ikonen med pennan i din plånbok och välj 'Ta bort'.

F: Jag vill ändra mitt förvalda kort i plånboken. Hur gör jag?

S: Klicka på det kort du vill ha som ditt förvalda kort och spara det som förvalt.

F: Varför ombeds jag identifiera mig med MasterCard Secure Code eller Verified by Visa när jag ska lägga till ett kort i plånboken?

S: bland kan du behöva identifiera dig med Mastercard SecureCode eller Verified by Visa när du lägger till ett kort eller genomför köp. Identifieringen görs för att säkerställa att det är du som använder ditt kort.


För mer information angående Mastercard SecureCode, besök: 
www.mastercard.us


För mer information angående Verified by Visa, besök: 
www.usa.visa.com

F: Vad är ett butiksspecifikt kort och kan det användas med Masterpass?

S: Butiksspecifika kort (eller egna märkeskort) är betalkort som endast accepteras av en eller flera specifika butiker och som inte har någon logotyp från t.ex. Mastercard eller Visa. I dagsläget kan Masterpass acceptera butiksspecifika kort för vissa butiker. En fullständig lista över kort som accepteras hittar du i listrutan där du anger dina kortuppgifter.

F: Hur lägger jag till eller redigerar ett butiksspecifikt kort?

S: När du är inloggad i plånboken klickar du på 'Lägg till nytt' för att lägga till ett butiksspecifikt kort, eller klickar på 'Visa alla' för att hitta ditt kort. Du kan redigera dina kortuppgifter genom att klicka på ikonen 'Redigera'.
Nu kan du använda det här butiksspecifika kortet när du betalar i butiker som accepterar det.

6 - Hantera bonuskort/bonusprogram

   

 

F: Vad är ett bonuskort/bonusprogram?

S: När du är inloggad i plånboken klickar du på 'Lägg till nytt' för att lägga till ett butiksspecifikt kort, eller klickar på 'Visa alla' för att hitta ditt kort. Du kan redigera dina kortuppgifter genom att klicka på ikonen 'Redigera'.
Nu kan du använda det här butiksspecifika kortet när du betalar i butiker som accepterar det.

F: Hur lägger jag till ett nytt bonuskort/bonusprogram?

S: När du är inloggad i din Masterpass kan du lägga till dina bonuskort/bonusprogram genom att klicka på 'Lägg till' under Bonusprogram. Ett bonuskort kan bara användas om handlaren där du genomför ett köp accepterar just det bonuskortet.

F: Hur uppdaterar jag eller tar bort ett bonuskort/bonusprogram?

S: När du är inloggad i din Masterpass kan du uppdatera eller ta bort dina bonuskort/bonusprogram genom att klicka på ikonen med pennan.

7 - Hantera leveransadresser

   

 

F: Hur lägger jag till en ny leveransadress?

S: För vissa plånböcker kommer en leveransadress automatiskt att läggas in i plånboken av den bank där du skaffat din plånbok.
Du kan även själv enkelt lägga till leveransadresser genom att klicka på 'Lägg till' i din plånbok.

F: Hur uppdaterar jag en leveransadress?

S: För vissa plånböcker kommer en leveransadress automatiskt att läggas in i plånboken av den bank där du skaffat din plånbok.
Du kan även själv enkelt lägga till leveransadresser genom att klicka på 'Lägg till' i din plånbok.

F: Hur tar jag bort en leveransadress?

S: En leveransadress som automatiskt lags in i din plånbok kan inte tas bort.
Leveransadresser som du själv har lagt till kan du enkelt ta bort genom att klicka på ikonen med pennan och 'Ta bort' i din plånbok.

8 - Betala med MasterPass

   

 

F: Jag vill använda en annan leveransadress än min förvalda adress i plånboken. Hur gör jag?

S: När du är inloggad i plånboken kan du välja en annan leveransadress än din förvalda. Välj i listan över dina leveransadresser eller lägg till en ny.

F: Kan jag ange en postbox som leverans- eller faktureringsadress?

S: Ja, du kan spara en postbox i din Masterpass som en leverans- eller faktureringsadress. Vissa butiker kan inte leverera till postboxar så det är bäst att kontrollera butikens leveranspolicy innan du väljer att skicka en vara till en postbox.

F: Vad ska jag göra om mitt kort nekas av butiken?

S: Kontrollera att kortinformationen i din plånbok är korrekt och uppdaterad.
Om kortinformationen är korrekt bör du kontakta den bank som utfärdade ditt kort. Telefonnummer till bankens kundtjänst hittar du vanligtvis på kortets baksida.

F: Vad ska jag göra om butiken inte accepterar det kort jag vill använda för att betala?

S: Även om det går att lägga till de flesta kort i din plånbok kan det vara så att en del butiker inte accepterar alla kort. Om ett kort inte accepteras kommer du inte kunna välja det kortet när du ska betala och kortikonen kommer avaktiveras. Butiker som erbjuder Masterpass accepterar alltid Mastercard-kort.

F: Varför kan jag inte få leveransen till adressen jag vill använda?

S: Alla butiker har sina egna riktlinjer vad som gäller för leverans. Om en butik inte kan leverera till en av dina sparade adresser kommer ikonen för den adressen vara avaktiverad. Välj om möjligt en annan leveransadress. Om detta inte är möjligt bör du kontakta butiken för hjälp.

F: Jag har aktiverat mobilverifiering men min telefon är inte tillgänglig och jag måste slutföra mitt köp. Vad ska jag göra?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: När jag skulle betala klickade jag på Buy with MasterPass på butikens webbsida. Hur väljer jag min plånbok?

S: När du har klickat på Buy with Masterpass väljer du din plånbok i listan som visas. Om du inte ser din plånbok, se till att du har valt rätt land och språk. När du har valt din plånbok fortsätter du till 'Logga in'.
För framtida köp (om din webbläsare tillåter cookies), markera kryssrutan 'Kom ihåg mig' så kan du logga in i plånboken direkt nästa gång.

F: Hur registrerar jag mig för MasterPass i kassan om jag inte redan har en plånbok?

S: Klicka på Buy with Masterpass hos butiken som erbjuder Masterpass. Välj den plånbok som du vill registera dig för och följ instruktionerna.
Du kan sedan använda Masterpass för att handla överallt där du ser Buy with Masterpass.

F: Jag har redan en MasterPass-plånbok. Kan jag skaffa en till?

S: Du kan ha så många plånböcker du vill. Dock kan du bara ha en Masterpass. Genom att klicka på Buy with Masterpass hos en butik på nätet kan du komma åt alla plånböcker från Masterpass.

F: Hur kan jag byta plånbok när jag ska betala med Masterpass?

S: På inloggningssidan, längst ner på höger sida, har du möjlighet att byta plånbok. Klicka på plånboksikonen.

F: Kan jag använda samma lösenord för olika plånböcker?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: Varför kan jag bara byta plånbok under ett köp och inte när jag hanterar min plånbok?

S: Om du har flera plånböcker går du in på respektive banks webbsida för att logga in i plånboken.

F: Var hittar jag alla plånböcker som jag registrerat?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

9 - Bedrägeriskydd/Rapportera bedrägeri

   

 

F: Vad ska jag göra om jag misstänker att ett av mina kort har blivit utsatt för bedrägeri?

S: Gäller ej för plånböcker där Mobilt BankID används.

F: Jag blev kontaktad av Mastercard via e-post/telefon angående mitt konto men det verkar vara ett bedrägeriförsök eller nätfiske. Vad ska jag göra?

S: Om det råder några tvivel om ett e-postmeddelande eller en hemsida kontakta Mastercards bedrägerigrupp via e-post på StopIt@mastercard.com.

Inga frågor finns
Q : Problem att nå mastercard.com?

A : Denna sida stödjs av följande webbläsare:

  • Google Chrome (senaste versionen)
  • Firefox (senaste versionen) 
  • Internet Explorer 11
  • Safari (senaste versionen)
Inga frågor finns
Inga frågor finns

Fler frågor?

Om du inte hittade rätt svar på din fråga angående ditt Mastercard®-kort, ditt kortkonto, samt för dina kortspecifika förmåner och bestämmelser, kan du kontakta din rådgivare eller kortinnehavarservicen hos kreditinstitutet som utfärdade ditt kort.