Vanliga frågor

Frågor om din Mastercard®

Frågor och svar

F: Vilka typer av kort finns tillgängliga?

S: Vi erbjuder en rad olika produkter under varumärket Mastercard – betala senare, betala nu, förbetalda kort, företagskort och kontaktlösa kort. Kontakta din kortutgivare för att se vilka produkter de erbjuder.

F: Hur skaffar jag ett Mastercard?

S: Mastercard ges ut av alla större finansinstitut. För att hitta ett Mastercard som passar dina behov, läs  mer på vår produktavsnitt. Produktsidan tillhandahåller länkar till kortutgivare och annan nyttig information.

F: Accepteras Mastercard® globalt?

S: Ja, Mastercard accepteras av försäljare och uttagsautomater över hela världen där du ser Mastercards logotyp (eller Maestro/Cirrus logotyp, beroende på vilken typ av kort du har).

F: Vem ska jag ringa om jag har problem med mitt Mastercard® ?

S: Om du stöter på problem med ditt kort (antingen utomlands eller i ditt hemland) ska du kontakta din kortutgivare. Numret till kortutgivaren står på baksidan av ditt kort. Du kan även ringa kostnadsfritt till vår globala tjänst för kortinnehavare.

F: Vad är ett Maestro-kort?

S: Det är ett bankkort som är kopplat till ditt nuvarande bankkonto. När du använder kortet dras inköpsbeloppet direkt från ditt bankkonto. Det kan användas i uttagsautomater och hos försäljare överallt där du ser Maestro-logotypen.

F: Vad ska jag göra om jag tappar bort mitt kort eller om det blir stulet?

S: Om ditt kort blir borttappat eller stulet ska du omedelbart kontakta din bank. Som en försiktighetsåtgärd föreslår vi att du förvarar din banks telefonnummer separat från din plånbok. För hjälp om du befinner dig utomlands, läs mer på vår sida om våra tjänster.

F: Hur hittar jag en uttagsautomat?

S: Du kan hitta en uttagsautomat genom att använda vår tjänst Hitta en uttagsautomat. Den här tjänsten fungerar över hela världen och listar alla uttagsautomater som accepterar Mastercard, Maestro och Cirrus.

Inga frågor finns

1 - Allmänna frågor om Mastercard SecureCode

   

 

F: På vilket sätt skyddas jag av Mastercard® SecureCode ?

S: Genom att ange din SecureCode när du handlar i en butik eller nätbutik som deltar i programmet bekräftar du att du är den auktoriserade kortinnehavaren. Om en ogiltig SecureCode™ anges slutförs inte köpet. Även om en person känner till ditt kreditkort- eller bankkortsnummer kan köpet inte genomföras utan din SecureCode™ i butiker som deltar i programmet.

F: Hur fungerar SecureCode när jag handlar på Internet?

S: Inköpsprocessen ändras inte på internet, förutom att du ombeds att ange din SecureCode™ vid kassan. Din SecureCode™  kommer aldrig att delas med butiken/försäljaren..

F: Kommer jag att kunna handla i butiker som accepterar Mastercard® , men som inte erbjuder Mastercard® SecureCode ?

S: Ja, du kommer inte ombeds att ange din SecureCode™ vid dessa inköp.  

2 - Ansök om Mastercard SecureCode

   

 

F: Vilket kort ska jag använda? Kommer jag behöva ett nytt kort för att kunna använda mig utav Mastercard® SecureCode ?

S: Så länge dina Mastercard® kort kommer ifrån en deltagande utgivare spelar det ingen roll om det är ett bankkort eller ett kreditkort du har, alla ska fungera. Fråga din kortutgivare om de använder SecureCode™. 

F: Hur många kort kan jag registrera med Mastercard® SecureCode ?

S: Vi rekomenderar att registrera SecureCode till alla dina Mastercard® kort! Det finns ingen begränsning på hur många kort som kan registreras.

3 - Handla med Mastercard SecureCode

   

 

F: Hur vet jag vilka affärer och handlare det är som deltar i Mastercards SecureCode ?

S: De flesta deltagande affärerna och detaljhandlare har Mastercards SecureCodes logga synligt på plats. Det kan också vara så att de är deltagande men inte har någon logga utplacerad ännu. 

F: Hur kan onlinebutikerna veta att jag har registrerat mig som Mastercard SecureCode användare?

S: När du ansöker om ett kort som är skyddat med Mastercard® SecureCode™ kommer butikerna och detaljhandlarna att känna igen ditt Mastercard nummer under transaktionen. 

F: Vad händer när jag använder min SecureCode hos en deltagande handlare?

S: Du kommer inte behöva logga in eller registrera dig någonstans. När du gör ett köp hos en deltagande handlare eller butik och anger kortets detaljer för betalningen kommer du automatiskt bli ombedd att skriva in din SecureCode™. 

F: Hur kommer SecureCode ändra processen att köpa online.

S: Processen att handla online kommer inte att ändras förutom faktumet att du nu kommer kunna skriva in din SecureCode vid avslutet av köpet. Din SecureCode kommer aldrig att ses av affären du köper ifrån. 

F: Kommer jag kunna handla som vanligt med mitt Mastercard även om affärerna inte deltar i Mastercards SecureCode?

S: Ja, men du kommer inte bli tillfrågad att skriva in din SecureCode i detta fall.  

F: Jag är en handlare och skulle gärna vilja erbjuda SecureCode till mina kunder. Hur får jag mer information?

S: För mer information gällande deltagandet i Mastercard® SecureCode vänligen gå in på vår hemsida: www.securecodemerchant.com

4 - Säkerhet och sekretess

   

 

F: Vart kan jag läsa om villkoren för Mastercard SecureCode?

S: För att läsa villkoren specifikt för ditt kort och Mastercard® SecureCode, vänligen besök din kortutgivares hemsida. 

F: Vart kan jag läsa om sekretesspolicyn?

S: För att läsa om sekretesspolicyn specifikt för ditt kort, vänligen besök din kortutgivares hemsida. 

Inga frågor finns

1 - Allmänna frågor om Masterpass

   

 

F: Vad är Masterpass?

S: Masterpass från Mastercard är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert att handla på nätet. Med Masterpass kan du spara dina kort- och leveransuppgifter på en och samma plats, för en smidig och säker betalningsupplevelse online.

F: Vilka kort kan jag lägga in och använda i Masterpass?

S: Du kan använda de kort som e-handlaren accepterar. Du kan lägga in bankkort, betal- och kreditkort samt prepaid-kort från Mastercard, Maestro, American Express, Diners Club, Discover, Visa och JCB i Masterpass. Detta kan dock variera beroende på vilken bank du har skaffat Masterpass via. Kontakta din bank för mer information.

F: Hur använder jag Masterpass när jag handlar på nätet?

S: När du är redo att betala, klicka på Masterpass-knappen och välj din plånbok. Logga in med Mobilt BankID och välj det kort du vill betala med och den adress som varan ska skickas till. Bekräfta att uppgifterna stämmer. Därefter genomförs köpet.
Saknar du något kort eller adress så kan du enkelt lägga till det i din Masterpass vid köptillfället.

F: Är det säkert att använda Masterpass?

S: För att logga in i plånboken används Mobilt BankID som är en säker lösning. Det är vår högsta prioritet att skydda din personliga information.

F: Måste jag betala för att använda Masterpass?

S: Nej, för närvarande kostar det ingenting att använda Masterpass.

F: Hur kommer jag i kontakt med kundtjänst för Masterpass?

S: Kontakta den bank som du har skaffat din plånbok via.

2 - Välkommen till Masterpass

   

 

F: Hur skaffar jag en Masterpass-plånbok?

S: Det finns flera sätt att ansluta sig till Masterpass; Direkt via din banks hemsida, på www.masterpass.com eller under ett pågående köp hos en e-handlare. Du behöver vara ansluten till Mobilt BankID, ha en e-postadress och ett mobiltelefonnummer.
För vissa plånboksutgivare behöver du vara kund i banken och ha minst ett kort för att kunna registrera dig för den plånboken.

F: Var kan jag använda Masterpass idag?

S: Du kan använda Masterpass hos alla e-handlare, i app eller vanlig nätbutik, där du ser Masterpass-knappen. Förutsatt att det aktuella kortet accepteras av e-handlaren. Säkerställ att ditt kort är upplåst för köp på nätet.
På Masterpass Shop Now hittar du information om vilka butiker som erbjuder Masterpass.

F: Vilka webbläsare stöds av Masterpass?

S: Masterpass fungerar med alla moderna webbläsare, såsom Chrome, Firefox, Safari samt Internet Explorer 11. Masterpass kan också användas på surfplattor och mobila enheter som använder iOS 6 eller över samt Android stöds också.

3 - Hantera din plånbok

   

 

F: Hur uppdaterar jag mitt mobiltelefonnummer eller min e-postadress?

S: Det gör du enkelt genom att logga in i din plånbok. Tillvägagångssättet kan variera beroende på bank.

F: Jag har glömt vilken e-postadress som är registrerad i min plånbok, vad ska jag göra?

S: I plånbokens Inställningar hittar du den e-postadress som du har registrerat. Om du vill ändra din e-postadress kan du göra det när du loggar in i plånboken.

F: Jag har glömt vilket mobilnummer som är registrerat i min plånbok, vad ska jag göra?

S: I plånbokens Inställningar hittar du det mobilnummer som du har registrerat. Om du vill ändra ditt mobilnummer kan du göra det när du loggar in i plånboken.

F: Kan jag ändra standardinställning för språk?

S: Kontakta den bank du har skaffat Masterpass via då detta varierar mellan olika banker.

F: Mitt Mobila BankID har slutat fungera. Vad ska jag göra?

S: Det kan finnas flera skäl till att ditt BankID inte fungerar:

  • Kontrollera att du är uppkopplad på nätet.
  • Du eller din bank kan av någon anledning ha spärrat ditt BankID. Beställ i så fall ett nytt från din Internetbank.
  • Ditt BankID kan vara så gammalt att dess giltighetstid har gått ut. Beställ i så fall ett nytt från din Internetbank.
    För support kring ditt Mobila BankID kontaktar du den bank som gett ut ditt Mobila BankID; det kan vara en annan bank än du skaffat Masterpass hos.
F: Hur avslutar jag min Masterpass?

S: Detta kan variera beroende på vilken bank du skaffat Masterpass via. Kontakta därför banken direkt.

4 - Säkerhet med Masterpass

   

 

F: Vad gör jag om jag glömt min säkerhetskod till Mobilt BankID?

S: Kontakta din bank där du har skaffat Mobilt BankID.

F: Hur skaffar jag Mobilt BankID?

S: Du skaffar Mobilt BankID via din bank.

F: Varför ombeds jag ibland identifiera mig med Mastercard Secure Code eller Verified by Visa när jag ska betala på nätet?

S: Identifieringen görs för att säkerställa att det är du som använder ditt kort.


För mer information angående Mastercard SecureCode, besök denna sida.

För mer information om Verified by Visa, besök denna sida hos Visa.

F: Vad ska jag göra om jag tappar min mobila enhet eller om den blir stulen?

S: Spärra ditt Mobila BankID hos den bank där du skaffat det. Du behöver inte spärra dina kort eftersom de inte lagras på din enhet.

5 - Hantera kort

   

 

F: Hur lägger jag till ett kort i min plånbok?

S: Det kan du göra genom att logga in i plånboken med Mobilt BankID. Tillvägagångssätt varierar beroende på vilken bank du skaffat Masterpass via.

F: Hur uppdaterar jag mina kortuppgifter?

S: En del banker uppdaterar dina kortuppgifter automatiskt. I andra fall kan du behöva uppdatera dina uppgifter manuellt. Det kan du göra genom att logga in i plånboken med Mobilt BankID. Tillvägagångssätt varierar beroende på vilken bank du skaffat Masterpass via.

F: Hur tar jag bort ett kort?

S: Detta kan variera beroende på vilken bank du skaffat Masterpass via. Kontakta därför banken direkt.

F: Jag vill ändra mitt förvalda kort i plånboken. Hur gör jag?

S: Detta kan variera beroende på vilken bank du skaffat Masterpass via.

F: Vad är ett butiksspecifikt kort och kan det användas med Masterpass?

S: Butiksspecifika kort (eller egna märkeskort) är betalkort som endast accepteras av en eller flera specifika butiker och som inte har någon logotyp från t.ex. Mastercard eller Visa. I dagsläget kan dessa kort inte användas i Masterpass.

6 - Hantera leveransadresser

   

 

F: Hur lägger jag till en ny leveransadress?

S: Detta kan variera beroende på vilken bank du skaffat Masterpass via. För vissa plånböcker kommer en leveransadress automatiskt att läggas in i plånboken av banken.
Du kan även själv enkelt lägga till leveransadresser genom att klicka på 'Lägg till' i din plånbok.

F: Hur uppdaterar jag en leveransadress?

S: Logga in i plånboken och uppdatera eller lägg till en ny adress i Masterpass.

F: Hur tar jag bort en leveransadress?

S: Det beror på vilken bank du har skaffat Masterpass via.

7 - Betala med Masterpass

   

 

F: Jag vill använda en annan leveransadress än min förvalda adress i plånboken. Hur gör jag?

S: När du är inloggad i plånboken kan du välja en annan leveransadress än din förvalda. Välj i listan över dina leveransadresser eller lägg till en ny.

F: Kan jag ange en postbox som leverans- eller faktureringsadress?

S: Ja, du kan spara en postbox i din Masterpass som en leverans- eller faktureringsadress. Vissa butiker kan inte leverera till postboxar så det är bäst att kontrollera butikens leveranspolicy innan du väljer att skicka en vara till en postbox.

F: Vad ska jag göra om mitt kort nekas eller inte accepteras av butiken?

S: Kontrollera att butiken accepterar det kort du har valt samt att kortinformationen i din plånbok är korrekt och uppdaterad. Om ett kort inte accepteras kommer du inte kunna välja det kortet när du skall betala och kortikonen kommer avaktiveras. Välj istället ett annat kort i Masterpass.
Om kortinformationen är korrekt bör du kontakta den bank som utfärdade ditt kort. Telefonnummer till bankens kundtjänst hittar du vanligtvis på kortets baksida.

F: Varför kan jag inte få leveransen till adressen jag vill använda?

S: Alla butiker har sina egna riktlinjer vad som gäller för leverans. Om en butik inte kan leverera till en av dina sparade adresser kommer ikonen för den adressen vara avaktiverad. Välj om möjligt en annan leveransadress. Om detta inte är möjligt bör du kontakta butiken för hjälp.

F: När jag skulle betala klickade jag på Masterpass-knappen på butikens webbsida. Hur väljer jag min plånbok?

S: När du har klickat på Masterpass väljer du din plånbok från den bank du skaffat Masterpass via. Om du inte ser din plånbok, kontrollera att du har valt rätt land och språk. När du har valt din plånbok fortsätter du till 'Logga in'.
För framtida köp (om din webbläsare tillåter cookies), markera kryssrutan 'Kom ihåg mig' så kan du logga in i plånboken direkt nästa gång.

F: Hur registrerar jag mig för Masterpass i kassan om jag inte redan har en plånbok?

S: Klicka på Masterpass hos butiken som erbjuder Masterpass. Välj den plånbok som du vill registera dig för och följ instruktionerna.
Du kan sedan använda Masterpass för att handla överallt där du ser Masterpass.

F: Jag har redan en Masterpass-plånbok. Kan jag skaffa en till?

S: Du kan ha så många plånböcker du vill. Dock kan du bara ha en Masterpass. Genom att klicka på Masterpass hos en butik på nätet kan du komma åt alla plånböcker från Masterpass.

F: Hur kan jag byta plånbok när jag ska betala med Masterpass?

S: På inloggningssidan, längst ner på höger sida, har du möjlighet att byta plånbok. Klicka på plånboksikonen.

8 - Bedrägeriskydd/Rapportera bedrägeri

   

 

F: Vad ska jag göra om jag misstänker att ett av mina kort har blivit utsatt för bedrägeri?

S: Kontakta din bank som har givit ut det aktuella kortet.

Inga frågor finns
Q : Problem att nå mastercard.com?

A : Denna sida stödjs av följande webbläsare:

  • Google Chrome (senaste versionen)
  • Firefox (senaste versionen) 
  • Internet Explorer 11
  • Safari (senaste versionen)
Inga frågor finns
Inga frågor finns

Fler frågor?

Om du inte hittade rätt svar på din fråga angående ditt Mastercard®-kort, ditt kortkonto, samt för dina kortspecifika förmåner och bestämmelser, kan du kontakta din rådgivare eller kortinnehavarservicen hos kreditinstitutet som utfärdade ditt kort.