World Food Programme

Click to play video

En värld bortom kontanter. En värld bortom hunger

Sedan 2012 har Mastercard ett partnerskap med World Food Programme (WFP). Inom ramen för detta partnerskap ska människor över hela världen stödjas med digitala innovationer för att bryta den onda cirkeln av hunger och fattigdom.

Mastercard har omfattande kompetens inom elektroniska betalningssystem, samtidigt som WFP gör en internationell insats för de befolkningsgrupper som är mest drabbade av hunger. Samarbetet kombinerar dessa partners kunskap, för att effektivt bekämpa näringsbristen hos de mest behövande människorna.

Partnerskapet gör det möjligt för både varumärken och konsumenter att göra mer nytta och ge ett värdefullt bidrag i kampen mot hungern.

Partnerskapet är baserat på två pelare:

  • Digital Mat
  • Integrerat givande

Klicka här för att donera direkt till World Food Programme och var med i kampen mot hunger!

Digital mat

I samhällen där folk har inte råd att köpa mat, kan WFP distribuera kontanter eller kuponger som kan lösas in i lokala butiker. Denna metod av livsmedelsbistånd kan ibland vara billigare, snabbare och mer flexibelt än att ge matransoner.

Det ger oftare även en större valfrihet och variation, samtidig som det stödjer den lokala marknaden. WFP använder Mastercards tekniska kunnande, lösningar och internationella räckvidd för att bedöma, stärka och bredda projektet för digital mat runtom i världen.

Integrerat givande

Mastercard använder sitt nätverk, sina verktyg och sin marknadsföringsexpertis för att göra det möjligt för varumärken och konsumenter att ansluta och engagera sig i frågan om hunger i världen. Genom sitt nätverk av samarbetspartners, banker och handlare, hjälper Mastercard WFP att nå en ny publik av både företag och privatpersoner, för både insamling och opinionsbildning. Partnerskapet stöder också skapandet av en ny webb-baserad infrastruktur som gör det möjligt för fler människor att donera genom ett bredare utbud av metoder, till exempel varje gång de drar sina kort. Det kommer även att göra det möjligt för varumärken att integrera donationmekanismer i sina produkter - inklusive möjligheten att donera i kassan.

12,5 miljoner skolmåltider gör skillnad

Mali, i västra Afrika, är ett av världens fattigaste länder. Här lever halva befolkningen på mindre än 12 kr per dag. Under kampanjperioden 2017 har Mastercard (Norden, Baltikum, Storbritannien och Irland) i samarbete med UN World Food Programme bidragit med 12,5 miljoner näringsriktiga skolmåltider. Har du gjort ett kontaktlöst köp under året? Då var du en av alla de fantastiska kortinnehavare som bidrog till att hela 2 miljoner skolmåltider donerades från just Sverige. Mat som ger barnen hjälp till en bättre framtid. Skolmaten till barnen i Mali visar hur ett samarbete verkligen kan ”start something priceless”.

Mat till Mali

Mali, i västra Afrika, är ett av världens fattigaste länder. Här lever halva befolkningen på mindre än 12 kr per dag. Naturkatastrofer med omväxlande hällregn och torka samt konflikter i landets norra och centrala delar, leder till att 25% av befolkningen svälter. De som drabbas hårdast är barnen. Vart tredje barn växer inte som de ska och vart åttonde barn i skolåldern går inte i skolan. För flickorna är det extra svårt, de utgör endast en tredjedel av de som går i skolan.

Skolmåltider ger näring till barnen

För många elever är skolmåltiden dagens enda näringsriktiga måltid. Skolmåltiden motiverar föräldrarna att låta barnen gå till skolan och maten gör även att barnen orkar med skolan. Sedan 2017 har Mastercards samarbete med UN World Food Programme bidragit med 12,5 miljoner näringsriktiga skolmåltider. Mastercard är nu den ledande partnern som bidrar till Malis skolmåltider.

Lokalproducerade skolmåltider ger inkomster

WFP ger småskaliga jordbrukare en möjlighet att skapa samarbeten med de lokala skolorna. Under 2016/17 köptes 35% av skolmaten från lokala producenter. Dessa återkommande inkomstmöjligheter är en nyckelfaktor i kampen mot fattigdom. Med ökade inkomster kan familjerna investera i utsäde och jordbruksverktyg, samt hälsa och utbildning för sina barn.

En bättre framtid för barnen. Priceless

Tack vare insatserna har driften av alla existerande UN World Food Programme-skolkök säkrats. Mellan januari och juni 2018 fick 33 000 barn skolmåltider. I regionerna Gao, Mopti och Timbuktu får ytterligare 40 000 barn skolmåltider under hela läsåret 2018/19. Den här nivån av stöd, kombinerat med ytterligare bidrag från statliga partners möjliggör även nya skolkök på prioriterade platser. Var med och bidra du också. Bekämpa fattigdom med ett klick. ”Start something priceless”

Klicka här för att göra en donation och var med i kampen mot hunger!

Citat

Ertharin Cousin
Verkställande Direktör, WFP

"WFP är alltid på jakt efter innovativa och bättre lösningar för att distribuera livsmedelsbistånd och efter kreativa sätt att engagera allmänheten i kampen mot hungern. Vårt partnerskap med Mastercard främjar båda dessa mål, och gynnar i slutändan miljontals hungriga och fattiga runt om i världen."

 

Ajay Banga
VD och Koncernchef, Mastercard

"På Mastercard tror vi att goda samarbeten kan bygga stora möjligheter, spännande initiativ och banbrytande upplevelser. Vårt partnerskap med WFP är ett steg mot en av de viktigaste visionerna; en värld bortom hunger. Tillsammans kommer vi att utnyttja Mastercards ledande teknik, innovation och expertis för att hjälpa samhällen och människor runt om i världen. Något vi alla kan vara stolta över.”

Ann Cairns
President för internationella marknader, Mastercard

"Detta partnerskap förenar Mastercard, en global ledare inom teknik och betalningar, och WFP, en global ledare inom livsmedelsbistånd, kring att lansera ett globalt initiativ med en stark lokal närvaro. Vår vision om en värld bortom kontanter är den perfekta partnern till WFP:s vision om en värld bortom hunger. Idag har vi ingått ett banbrytande partnerskap som kommer se till att vårt initiativ, ”Digital Mat”, kommer kunna möta behoven hos de mest behövande runt om i världen."

Vill du läsa mer om WFP?