Skip to Content

Ikraftträdandedatum: 1 mars 2024

Mastercard erbjuder ett marknadsledande program som bidrar till en säker och smidig betalningsupplevelse (”Automatisk faktureringsuppdaterare” eller ”ABU-programmet”). ABU-programmet är ett säkert och enkelt sätt för förvärvare och handlare att få uppdaterad information om betalkonton när ett betalkort har löpt ut eller förnyats. Om du till exempel sparat dina betalkortsuppgifter i en handlares ansökan och kortet därefter löper ut kan Mastercard förse handlaren med dina uppdaterade betalningsuppgifter utan att du behöver vidta ytterligare åtgärder.

Vi rekommenderar att du läser den här policyn tillsammans med Mastercards globala sekretesspolicy.

1. POLICYNS OMFATTNING

I den här sekretesspolicyn (”Policyn”) beskrivs hur Mastercard Europe SA (sammantaget ”Mastercard”, ”oss” eller ”vi”) behandlar personuppgifter i samband med ABU-programmet i det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, Storbritannien och Schweiz. ”Personuppgifter” innebär all information som rör en identifierad eller identifierbar person (”du”).

Den här policyn omfattar inte bearbetning där vi agerar på uppdrag av och enligt anvisningar från finansinstitut (t.ex. banken som utfärdade ditt Mastercard), handlare och andra partners som fungerar som personuppgiftsansvariga, inklusive för att behandla betalningstransaktioner. I dessa situationer hittar du information om behandlingen av dina personuppgifter i deras sekretesspolicyer.

2. VILKA PERSONUPPGIFTER VI BEHANDLAR I SAMBAND MED ABU-PROGRAMMET

Vi samlar in följande typer av personlig information om dig:

  • Information om ditt utgångna betalkort: gammalt kontonummer och tidigare utgångsdatum.
  • Information om ditt nya betalkort: nytt kontonummer och nytt utgångsdatum.

Vi erhåller ovanstående kategorier av personuppgifter från de finansinstitut som har utfärdat ditt betalkort.

3. HUR VI ANVÄNDER DINA PERSONUPPGIFTER

Vi kan komma att använda dina personuppgiften för de ändamål som anges nedan men kommer bara att behandla dina personuppgifter när vi har rättslig grund till detta, enligt beskrivningen i tabellen nedan.

    Behandlingsåtgärd

Rättslig grund för behandling

    Tillhandahålla, stötta och möjliggöra ABU-programmet, inklusive att tillgängliggöra uppdaterad betalkortsinformation för andra Mastercard-produkter och -tjänster.

  • Vi, eller en tredje part, har ett berättigat intresse av att använda dina personuppgifter för att minska antalet betalningar som inte kan genomföras och öka säkerheten i betalningsnätverket med hjälp av ABU-programmet.

    Upptäcka, utreda och förhindra bedrägeri.

    Du hittar ytterligare information om våra bedrägeriförebyggande åtgärder och säkerhetsaktiviteter i vår policy om bedrägerier och säkerhet.

  • Vi, eller en tredje part, har ett berättigat intresse av att använda dina personuppgifter för att skydda mot bedrägeri samt för att säkra vårt ABU-program, vårt nätverk och de betalningstransaktioner som vi behandlar.

    Utvärdera, förbättra och utveckla våra produkter och tjänster, inklusive ABU-programmet.

  • Vi, eller en tredje part, har ett berättigat intresse av att använda dina personuppgifter för att utvärdera, förbättra och utveckla våra produkter och tjänster.

    Avidentifiera eller anonymisera personuppgifter och färdigställa sammanställda rapporter för intern analys och jämförelser.

  • Vi, eller en tredje part, har ett berättigat intresse av att avidentifiera eller anonymisera personuppgifter och av att framställa sammanställda datarapporter för interna affärsändamål.

    Fullgöra rättsliga förpliktelser och svara på framställningar från brottsbekämpande myndigheter.

  • Behandlingen är nödvändig för att uppfylla en förpliktelse enligt lagar eller andra förordningar.

    Fastställa, utöva och försvara juridiska rättigheter.

  • Vi, eller en tredje part, har ett berättigat intresse av att använda dina personuppgifter för att fastställa, utöva och försvara juridiska rättigheter.

    Efterleva branschstandarder och våra policyer.

  • Vi, eller en tredje part, har ett berättigat intresse av att använda dina personuppgifter för att efterleva branschstandarder och våra policyer.

4. HUR VI DELAR DINA PERSONUPPGIFTER

Vi kan komma att dela dina personuppgifter:

  • Med Mastercards huvudkontor i USA, våra dotterbolag och andra enheter inom Mastercards företagsgrupp.
  • Med deltagare i ABU-programmet, som finansinstitut (t.ex. banker som utfärdat kortet/korten som är registrerade i ABU-programmet och förvärvare) och deltagande handlare.
  • Med tjänsteleverantörer som utför tjänster åt oss och i relation till de ändamål som beskrivs i denna policy. Vi kräver att de uppfyller strikta avtalsenliga dataskydds- och säkerhetskrav.
  • När vi bedömer att det är nödvändigt att lämna ut uppgifterna för att skydda enskilda personers viktiga intressen, för att skydda Mastercard mot skada eller ekonomisk förlust, eller i anslutning till en utredning av misstänkt eller faktiskt bedräglig eller olaglig aktivitet.
  • Enligt vad som krävs enligt tillämplig lag eller juridisk process, eller för att svara på framställningar från brottsbekämpande organ eller statliga myndigheter. När vi tar emot sådana framställningar kommer vi att följa den process som anges i våra bindande företagsbestämmelser, om tillämpligt.
  • Vid försäljning eller överlåtelse av vår verksamhet eller våra tillgångar, helt eller delvis. Om detta skulle inträffa kommer vi att vidta rimliga åtgärder för att säkerställa att den nya ägaren använder personuppgifterna som du har tillhandahållit på ett sätt som överensstämmer med den här policyn.

5. DINA RÄTTIGHETER OCH VALMÖJLIGHETER, HUR DU KAN KONTAKTA OSS OCH YTTERLIGARE INFORMATION OM VÅRA RUTINER

Mer information om dina rättigheter, hur du kan kontakta oss och hur vi delar, överför, sparar och skyddar dina personuppgifter är tillgänglig i vår globala sekretesspolicy.

Du har vissa rättigheter och valmöjligheter i samband med de personuppgifter vi har om dig. Dessa beskrivs i den globala sekretesspolicyn. Du, eller någon part som är behörig att agera å dina vägnar, kan utöva dessa rättigheter i Mastercard-portalen Mina Data eller genom att skicka in en begäran enligt vad som beskrivs i den globala sekretesspolicyn.

Om du har frågor om ditt Mastercard och dina köp behöver du kontakta ditt finansinstitut eller den aktuella handlaren. Mer information om hur du kan kontakta dem hittar du på deras respektive webbplatser.